BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, June 30, 2009

Akhirnya..... Cinta Itu part 2

Di pejabat Datuk Affendi….

“Julia, ada anak saya datang ke sini tadi?” Soal Datuk Affendi sebaik setiausahanya itu menjengah di muka pintu biliknya.

“Datuk, tadi Cik Shifa ada call. Katanya tak dapat nak lunch dengan Datuk hari ni.” Julia, setiausaha Datuk Affendi menyampaikan pesanan yang diberi oleh Qhashifa Zuniqa tadi.

“Ada dia beritahu sebabnya?” Soal Datuk Affendi lagi. Tak pernah anak kesayangannya itu membatalkan janji yang telah dibuat dengannya.

“Katanya ada hal sikit Datuk. Nak hantar orang yang langgar keretanya balik rumah.” Terang Julia.

“Shifa kemalangan? Bila? Dekat mana? Kenapa tak beritahu saya?” Wajah Datuk Affendi kelihatan cemas.

“Cik Shifa tak apa-apa Datuk. Tadi waktu dia melawat warung Mak Mah, penunggang motosikal langgar pintu keretanya. Dia dah hantar orang tu ke pusat rawatan, kemudian dia hantar orang tu balik ke rumah.” Terang Julia lagi. Wajah Datuk Affendi berubah tenang. Hilang sedikit kerisauan yang melanda hatinya tadi.

“Takpelah Julia. Awak batalkan semua temujanji dan mesyuarat saya petang ni. Saya nak balik awal.” Pinta Datuk Affendi.

“Baiklah Datuk. Datuk nak balik sekarang ke? Saya panggilkan Pak Kadir.”

“Ye. Saya turun sekarang.” Datuk Affendi mendail nombor telefon anak kesayangannya.

“Saya keluar dulu Datuk.” Julia lantas keluar dari bilik Datuk Affendi lalu menutup pintu bilik itu.

“Sayang papa dekat mana tu?” Soal Datuk Affendi sebaik panggilannya dijawab oleh Qhashifa Zuniqa.

“Baik. Papa balik sekarang. Papa tunggu Syifa dekat rumah. Waalaikumsalam.” Pangilan dimatikan dan Datuk Affendi mengorak langkah meninggalkan bilik pejabatnya. Ketika sampai di lobi bangunan pejabat, Pak Kadir, pemandu Datuk Affendi telah siap sedia menunggu.

“Awal Datuk balik hari ni?” Soal Pak Kadir kehairanan. Tadi sewaktu Julia meminta dia menunggu Datuk di lobi tidak pula dinyatakan sebabnya Datuk Affendi ingin balik awal.

“Shifa kemalangan tadi. Ada orang langgar pintu keretanya Saya nak tunggu dia di rumah.” Terang Datuk Affendi.

“Macam mana dengan Cik Shifa, Datuk?” Pak Kadir sedikit terkejut.

“Shifa ok, Kadir. Orang tu yang cedera. Shifa dah hantar orang tu dapatkan rawatan dan sekarang Shifa hantar orang tu balik.”

“Alhamdulillah.” Pak Kadir mengucap syukur kepada Allah. Kalau terjadi apa-apa, kasihan pula kepada Datuk Affendi. Itu sahaja satu-satunya anak Datuk Affendi hasil perkongsian hidupnya dengan arwah Datin Laila yang sangat baik dan disenangi oleh semua pekerja. Datuk Affendi memang sangat mencintai arwah isterinya itu. Kalau tidak masakan Datuk Affendi sanggup hidup bersendirian membesarkan Qhashifa Zuniqa setelah isterinya itu menghembuskan nafas terakhir.

“Datuk, kita dah sampai. Ada apa-apa lagi yang Datuk nak saya buat?” Pak Kadir memberhentikan kenderaan di dalam porch. Pintu belakang dibuka dan Pak Kadir membawakan beg Datuk ke dalam rumah.

“Takde Kadir. Awak bolehlah berehat. Esok hantarkan saya ke pejabat macam biasa.” Datuk Affendi melabuhkan punggung di atas sofa bercorak batik yang terletak di ruang tamu. Pembantu rumah yang agak terkejut melihat kepulangan Datuk Affendi membawakan segelas air suam kepadanya. Beg yang berisi dokumen yang dibawa oleh Datuk Affendi dihantar ke dalam bilik bacaan. Setelah meletakkan beg itu di atas meja, pembantu rumah itu keluar semula ke ruang tamu.

“Datuk nak makan? Kalau nak, boleh saya siapkan sekarang.” Mak Esah, pembantu rumah yang juga isteri Pak Kadir bertanya kepada Datuk Affendi apabila dilihatnya Datuk Affendi hanya duduk di sofa semenjak pulang dari pejabat.

“Boleh juga Esah. Saya pun belum makan lagi ni. Masaklah yang simple-simple aje ye.” Jawab Datuk Affendi lemah.

“Baiklah Datuk, selepas saya siap, saya beritahu Datuk.” Balas Mak Esah sambil berlalu ke dapur. Seketika terdengar bunyi sudip berlaga dan bunyi tumisan masakan.

Datuk Affendi bangun dari sofa dan mengatur langkah ke biliknya. Selepas selesai mandi dan bersolat, Datuk Affendi turun ke bawah.

“Datuk, jemput makan.” Mak Esah memanggil Datuk Affendi untuk menjamu selera sebaik ternampak majikannya itu turun dari bilik.

“Shifa tak sampai lagi ke Esah?” Soal Datuk Affendi apabila kelibat anaknya itu tidak kelihatan di matanya.

“Belum lagi Datuk.” Jawab Mak Esah sambil tangannya sibuk menyendukkan nasi ke dalam pinggan.

“Tak apalah Esah. Kamu dah makan? Kalau belum, marilah makan. Ajak Kadir sekali.” Pelawa Datuk Affendi.

“Tak apalah Datuk. Datuk makanlah dulu. Nanti kemudian saya makan. Kadir pun tengah mandi tu.” Balas Mak Esah. Segan pula rasanya Mak Esah hendak makan semeja dengan majikannya itu.

Selesai menjamu selera, kedengaran bunyi kereta memasuki porch. Datuk Affendi segera meninggalkan meja makan dan menuju ke arah pintu. Sebaik sampai di pintu, matanya tertancap pada wajah anak gadisnya yang sedang tersenyum sambil mengunci pintu kereta.

“Dah balikpun anak papa.” Sapa Datuk Affendi.

“Papa pun. Awal papa balik?” Balas Qhashifa Zuniqa sambil bersalam dan mencium tangan Datuk Affendi.

Kedua beranak itu berjalan beriringan ke ruang tamu dan duduk di sofa. Qhashifa Zuniqa duduk di sisi Datuk Affendi sambil tangannya memaut erat lengan papanya. Dibibir mungilnya masih terukir senyuman yang manis.

“Anak papa ni kenapa? Dari balik tadi papa tengok asyik tersenyum je.” Datuk Affendi meluahkan rasa hairannya.

“Tak… Takde apa-apa pa.” Wajah Qhashifa Zuniqa merona merah. Segera dia berpaling menyembunyikan wajahnya yang diserang rasa malu.

“Nak kongsi apa yang telah terjadi tadi?” Soal Datuk Affendi. Dia tahu pasti ada sesuatu yang dirahsiakan oleh anak gadisnya itu.

“Hurm.. Salah Shifa tadi pa. Shifa tak berhati-hati. Nasib baik Fiq tak apa-apa.”

“Siapa sayang? Fiq?” Sekali lagi wajah Qhashifa Zuniqa merona merah.

“Maksud Shifa, lelaki yang langgar pintu kereta Shifa tadi. Nama dia Syazril Zulfiqar.”

“Oh! Fiq ye?” Datuk Affendi tersenyum.

“Papa ni kan, saja je tau. Shifa naik dululah. Nak mandi.” Qhashifa Zuniqa meninggalkan Datuk Affendi yang tersenyum-senyum melihat perubahan sikap anaknya itu.

Datuk Affendi bersandar di atas sofa sehingga masuk waktu asar. Sebaik mendengar laungan azan, segera Datuk Affendi naik ke bilik untuk menunaikan solat asar. Itulah kelebihan yang dimiliki oleh Datuk Affendi. Walau sesibuk manapun dia, tuntutan agama supaya mendirikan solat tetap menjadi keutamaannya.

Ketika melalui bilik Qhashifa Zuniqa, sempat juga Datuk Affendi menjengah ke dalam bilik anak gadisnya itu melalui pintu yang terbuka. Kelihatan Qhashifa Zuniqa sedang berbaring di atas katil. Pandangannya terarah kepada syiling. Wajahnya kelihatan seperti seorang yang sedang mengelamun.

“Ehem!” Sengaja Datuk Affendi berdehem. Kelam-kabut Qhashifa Zuniqa bangun dari pembaringan.

“Ye, ada apa papa?” Sapanya apabila terpandang wajah Datuk Affendi di muka pintu bilikya sedang tersenyum.

“Anak papa berangan ye?” Qhashifa Zuniqa berpaling menyembunyikan wajahnya. Terasa malu ditegur sebegitu.

“Mana ada berangan pa.” Datuk Affendi hanya tersenyum.

“Kalau tak berangan, kenapa senyum sendiri. Dah tu pandang syiling macam nak tembus. Hurm… Anak papa dilamun cinta ye?” Serkap Datuk Affendi.

“Mana ada pa. Siapalah yang hendakkan anak papa yang buruk ni.” Kata-kata Qhashifa Zuniqa membuatkan ketawa Datuk Affendi meletus.

“Hahahaha! Anak papa buruk ye? Kalau macam tu Fiq jenis yang suka orang buruklah agaknya.” Qhashifa Zuniqa mencebik mendengar kata-kata Datuk Affendi.

“Papa! Shifa dengan Fiq tu mana ada apa-apa. Kami baru je kenal tadi.” Qhashifa Zuniqa mempertahankan dirinya.

“Yelah tu. Baru kenal tadi tapi dah macam orang gila bayang. Anak papa dah jatuh cinta ni.” Datuk Affendi terus-terusan mengusik anak gadisnya.

“Papa! Tak suka tau.” Qhashifa Zuniqa menarik muka masam.

“Ala.. Nak merajuklah tu. Nanti papa suruh Fiq pujuk ye. Tapi sebelum tu pergi solat dulu. Dah masuk waktu ni.” Arah Datuk Affendi dengan tawa yang masih bersisa.

“Baik papa.” Qhashifa Zuniqa berlalu ke bilik air untuk mengambil wuduq sebaik Datuk Affendi meninggalkan biliknya.

Usai menunaikan solat, Qhashifa Zuniqa bermalas-malasan di atas katilnya. Novel di atas meja sisi katilnya dicapai. Dibuka muka surat lapan puluh satu yang belum habis dibaca. Sebaik menghabiskan muka surat tersebut, telefon bimbitnya yang diletakkan di atas meja berdering. Qhashifa Zuniqa mencapai telefonnya. Tanpa memandang skrin telefon bimbitnya, butang hijau ditekan.

“Hello!” Qhashifa Zuniqa menyapa pemanggil yang menelefonnya.

“Hello awak. Ingat Fiq lagi?” Terdengar suara lelaki di talian. Qhashifa Zuniqa terdiam.

“Hello awak. Awak ada tak ni?” Syazril Zulfiqar terus menyapa.

“Ye… ye.. Hello! Saya ada ni.” Jawapan Qhashifa Zuniqa kedengaran di talian.

“Awak buat apa tu? Fiq ganggu ke?”

“Tak ada lah. Saya tengah berehat je kat dalam bilik ni. Malas nak turun ke bawah.”

“Shifa, boleh Fiq tanya awak sikit?”

“Tanyalah, kalau saya ada jawapannya, saya akan jawab.”

“Awak marah ke Fiq telefon awak ni? Manalah tahu kalau-kalau awak tengah tunggu teman lelaki awak telefon.”

“Kalau saya marah tak adalah saya jawab panggilan awak ni.”

“Awak tak tunggu pangilan dari teman lelaki awak?”

“Fiq, orang macam saya ni siapalah yang nak jadikan teman wanita.” Jawapan yang diberikan oleh Qhashifa Zuniqa membuatkan hati Syazril Zulfiqar berbunga.

“Shifa, kalau Fiq nak jumpa awak boleh tak?”

“Ada apa nak jumpa saya?”

“Sebenarnya Fiq dah jatuh suka pada awak.” Sikap terus-terang Syazril Zulfiqar membuatkan Qhashifa Zuniqa terkejut.

“Fiq, awak baru aje kenal saya. Itupun secara tak sengaja. Awak tak kenal saya lagi. Janganlah mudah jatuh suka pada saya. Saya ni tak ada apa-apa kelebihan pun.”

“Shifa, sebab baru kenallah Fiq nak jumpa awak lagi. Fiq nak mengenali diri awak sepenuhnya. Orang kata, tak kenal maka tak cinta.”

“Oklah Fiq, saya minta diri dulu. Papa dah panggil tu. Nanti kita sembang lagi ye. Bye.” Talian dimatikan tanpa sempat Syazril Zulfiqar menjawab. Dia yakin alasan yang diberi menyebabkan Syazril Zulfiqar percaya. Dia tersenyum.

Qhashifa Zuniqa berkalih, sekejap ke kiri, sekejap ke kanan. Fikirannya sarat memikirkan kata-kata Syazril Zulfiqar sebentar tadi. Dadanya berdebar apabila terbayang wajah Syazril Zulfiqar. Kejadian pagi tadi bertamu kembali di ruang matanya.

“Kenapa aku ni? Aku dah jatuh cinta ke?” Gumamnya sendiri. Dipejamkan matanya. Dia cuba untuk menghilangkan bayangan wajah Syazril Zulfiqar yang bertandang di ruangan matanya. Akhirnya Qhashifa Zuniqa terlena.

Datuk Affendi menjengah ke bilik anak gadisnya ketika hendak turun ke ruang tamu. Terpandang olehnya anak gadisnya yang telah terlena sambil tangannya masih erat memegang telefon bimbit. Datuk Affendi tersenyum.

“I think my only daughter has falling in love. Who’s the lucky guy? I can’t wait to see him.” Kata-kata Datuk Affendi hanya bergema di dalam hatinya.

“Datuk, jemput minum petang.” Pelawa Mak Esah yang sedang menuang air kopi ke dalam cawan sebaik sahaja Datuk Affendi turun dari tangga.

Langkah diatur perlahan menuju ke meja makan. Sekeping kuih karipap yang dibuat oleh pembantu rumahnya itu dikunyah perlahan. Sambil makan Datuk Affendi berfikir-fikir.

“Datuk nak saya panggilkan Cik Shifa temankan Datuk minum petang?” Tanya Mak Esah sambil mula mengatur langkah ke tangga.

“Tak payahlah Esah. Shifa tengah tidur tu. Biarlah saya biasakan diri minum petang sendiri. Nanti kalau Shifa dah kawin, tak adalah saya rasa kekok.” Sedih sahaja suara yang dilontarkan oleh Datuk Affendi.

“Kalau begitu, Datuk minumlah ye. Saya ke belakang sekejap.” Mak Esah meninggalkan Datuk Affendi sendirian menikmati juadah minum petang. Seribu pertanyaan menyerbu ruang fikirannya.

Usai minum petang, Datuk Affendi menghilangkan diri ke dalam bilik bacaan. Dia menyemak dokumen yang dibawa pulang tengahari tadi. Beberapa kertas kerja yang diserahkan kepadanya oleh Julia selepas mesyuarat pagi tadi ditelitinya. Beberapa dokumen yang memerlukan tandatangannya disemak. Setelah berpuashati, tandatangan diturunkan. Dokumen yang telah ditandatangani tersebut dimasukkan semula ke dalam beg bimbitnya.

Datuk Affendi meninggalkan bilik bacaan setelah azan maghrib berkumandang. Dia naik ke bilik untuk menjalankan tanggungjawabnya terhadap Allah. Ketika melalui bilik Qhashifa Zuniqa, kelihatan gadis itu sedang enak tidur. Perlahan Datuk Afendi masuk ke bilik anak gadisnya itu. Digoncangnya perlahan bahu anak kesayangannya itu.

“Sayang, bangun. Dah masuk waktu maghrib ni. Pergi mandi, kemudian solat. Nanti lepas solat isyak, kita makan malam bersama. Ada sesuatu yang papa nak cakapkan lepas makan malam nanti. Dah, bangun ye.”

“Baik papa.” Qhashifa Zuniqa bangun sambil menggosok matanya.

Datuk Affendi meninggalkan bilik anak gadisnya itu. Qhashifa Zuniqa lantas mencapai tuala yang tersangkut di tempat tuala lalu masuk ke bilik air. Seketika terdengar air mencurah dari dalam bilik air. Selesai mandi dan mengambil wuduq, Qhashifa Zuniqa menunaikan solat maghrib. Sementara menunggu masuk waktu isyak, Qhashifa Zuniqa membaca surah yasin dan disedekahkan kepada arwah ibunya.

Selepas menunaikan solat isyak, Qhashifa Zuniqa turun ke dapur untuk makan malam. Sebaik terpandang wajah Mak Esah, Qhashifa Zuniqa terus memberi salam. Ditawarkannya pertolongan untuk membantu menghidangkan makanan namun dengan lembut Mak Esah menolak.

Usai makan malam, Datuk Affendi memanggil Qhashifa Zuniqa duduk di sisinya di ruang tamu. Qhashifa Zuniqa yang sememangnya seorang anak yang mendengar kata langsung tidak bertanya sebabnya. Dalam fikirannya terfikir mungkin papanya ingin menghabiskan masa dengannya.

“Shifa, papa ada hal sikit nak cakap dengan Shifa ni. Come, duduk dekat papa.” Qhashifa Zuniqa mengambil tempat di sisi Datuk Affendi sambil tangannya memaut erat lengan papanya itu. Kepalanya dilentokkan di bahu papanya.

“Ada apa pa?” Lembut pertanyaan yang dilontarkan dari mulutnya.

“Shifa, esok ikut papa pergi pejabat ye. Shifa dah habis study kan. So papa nak Shifa kerja dengan papa ye. Kebetulan pengurus jabatan kewangan dah ditransfer ke cawangan kita di Johor Bahru. Biliknya papa dah suruh pembantunya kemaskan. Nanti Shifa duduk bilik tu. Kalau Shifa tak suka, nanti kita renovate bilik tu mengikut citarasa Shifa.”

“Esok ye pa? So, nanti Shifa pergi sekali dengan papa ataupun Shifa pergi sendiri?”

“Sayang, tentulah Shifa pergi dengan papa. Nanti-nanti kalau Shifa nak pergi sendiri, papa tak kisah. Tapi untuk permulaan, Shifa pergi dengan papa.”

“Baik pa. Hurm… Kalau macam tu, Shifa naik tidur dululah pa. Esok nak bangun awal. Selamat malam pa.” Qhashifa Zuniqa bangun lalu diciumnya pipi Datuk Affendi sebelum berlalu ke biliknya.

0 comments: