BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, June 30, 2009

Akhirnya..... Cinta Itu part 3

"Kamu ni kenapa Fiq? Dari lepas makan malam tadi mama tengok Fiq lain macam aje.” Tegur Puan Maryam apabila dilihatnya anak teruna kesayangannya itu termenung jauh.

“Ma, Fiq pun tak tahu. Dari tadi Fiq asyik teringatkan Shifa aje.”

“Kalau Fiq asyik teringatkan dia, Fiq telefonlah dia.” Puan Maryam memberikan cadangan.

“Petang tadi Fiq dah call dia ma, Fiq dah berterus-terang dengan dia yang Fiq sukakan dia tapi dia macam tak terima Fiq aje.” Syazril Zulfiqar memandang wajah Puan Maryam tanpa senyum. Terbayang kesedihan dalam matanya.

“Fiq baru call sekali. Cubalah call lagi. Mana tahu bila Fiq call lagi, hati Shifa terbuka terima Fiq. Perempuan ni sikap diorang berbeza-beza. Ada yang mudah terima orang, ada yang susah. Kalau Fiq betul-betul suka, Fiq usahalah sampai Shifa terima cinta Fiq. Selebihnya bergantung pada jodoh.” Puan Maryam tersenyum sambil memberikan nasihat.

“Fiq, mama pun sebenarnya sukakan Shifa. Kalau Fiq nak jadikan Shifa menantu mama, bahagianya hidup mama.”

“Mama janganlah cakap macam tu. Fiq takut tak mampu bahagiakan mama.”

“Fiq, mama tahu anak mama ni mampu. Janganlah mudah putus asa.” Kata-kata yang diucapkan oleh Puan Maryam menjadi suntikan semangat kepada Syazril Zulfiqar. Jauh di sudut hatinya berjanji akan berusaha memiliki cinta seorang gadis bernama Qhashifa Zuniqa. Bibirnya mengukir senyum.

“Ma, Fiq naik tidur dulu. Esok Fiq nak kerja.” Syazril Zulfiqar mengangkat punggung dari sofa. Alat kawalan jauh tv dicapai lalu butang merah ditekan pantas dan alat kawalan itu diletakkan semula di atas meja.

“Esok kan doktor dah bagi Fiq cuti sakit lagi. Kenapa nak pergi kerja pulak?”

“Ma, esok Fiq ada mesyuarat dengan uncle Fendi. Dia tu client besar syarikat kita. Fiq tak bolehlah buat sambil lewa saja perbincangan kita dengan dia walaupun dia tu kawan lama papa.”

“Kalaulah papa Fiq dah balik dari luar negara, mama percaya dia akan handle perkara ni.” Ucap Puan Maryam perlahan.

“Mama rindukan papa ye?” Syazril Zulfiqar memberikan senyuman nakal.

“Dahlah. Fiq pergi naik tidur. Esok nak bangun awal. Mama pun dah nak masuk tidur ni.” Puan Maryam bangun dan meninggalkan anak teruna kesayangannya di situ.

Syazril Zulfiqar bergerak dari sofa ke tepi dinding yang menempatkan suis lampu lalu menutup semua lampu yang masih menyala. Ditinggalkan satu sahaja lampu yang menyinari ruangan tangga untuk memudahkan pergerakan. Langkah dihayun mendaki tangga menuju ke biliknya. Di dalam bilik dia berbaring di atas katil. Pandangan diarahkan ke syiling. Terbayang wajah Qhashifa Zuniqa sedang tersenyum di situ. Dipalingkan wajahnya ke arah tingkap, ternampak wajah manis itu di situ sedang memandangnya.

“Argh! Apa kena dengan aku ni? Aku angau ke?” Syazril Zulfiqar menjerit di dalam hati. Tanpa sedar tangannya mencapai telefon bimbit yang diletakkan di atas meja sisi. Nombor Qhashifa Zuniqa didail. Telefon dilekapkan ke telinga. Terdengar lagu dendangan kumpulan Slam, Jika Kau Rasa Getarnya, menjadi nada dering di telefon bimbit gadis kesayangannya.

“Jika kau rasa getarnya, debaran hati cinta yang meronta, nilai kasihku padamu, cukup berharga.” Syazril Zulfiqar bermonolog di dalam hati. Sekilas dijelingnya jam yang berada di atas meja sisi.

“Baru pukul sepuluh malam. Kenapa lambat sangat tuan puteri ni nak jawab telefon. Dah tidur ke agaknya?” Syazril Zulfiqar meneka-neka di dalam hati. Tak senang rasanya dia tidak dapat mendengar suara gadis yang berjaya mencuri hatinya itu.

“Hello!” Hati Syazril Zulfiqar berbunga riang mendengar suara lunak yang dirinduinya itu.

“Hello awak. Buat apa tu?” Lembut kata-kata yang dilontarkan oleh Syazril Zulfiqar untuk gadis yang telah berjaya mencuri hatinya itu.

“Tengah baring-baring ni Fiq. Nak tidur, esok nak mula kerja.”

“Oh! Dah dapat kerja ye? Tahniah. Nanti bolehlah Fiq belanja Shifa.”

“Terima kasih Fiq. Shifa dapat kerja biasa je. Hurm… Kaki Fiq dah ok ke?”

“Alhamdulillah. Esok Fiq dah masuk office dah.”

"Kan MC sampai esok. Kenapa cepat sangat nak pergi office? Ada girlfriend kat office ye?” Terdengar tawa halus Qhashifa Zuniqa di hujung talian.

“Ish! Mana ada girlfriendlah awak. Saya baru je nak ngorat awak ni nak jadikan girlfriend.”

“Ada-ada jelah awak ni Fiq. Oklah, saya nak tidur dulu. Assalamualaikum.”

“Shifa, tunggulah sekejap.”

“Ada apa lagi awak?”

“Kenapa awak cepat je nak putuskan talian bila saya nyatakan perasaan saya pada awak? Kenapa awak semacam nak mengelak?” Soal Syazril Zulfiqar. Ada rasa tidak puas hati dalam nada percakapannya.

“Ish! Mana ada mengelaklah awak. Saya cuma mengantuk aje.” Qhashifa Zuniqa membuat dalih. Memang dia sebolehnya mahu mengelak bila Syazril Zulfiqar menyatakan perasaannya. Masih terlalu awal untuk menyulam rasa cinta dengan lelaki yang baru dikenalinya itu walaupun hatinya seringkali berdebar bila teringatkan Syazril Zulfiqar.

“Kalau begitu tak apalah awak. Nanti saya call awak lagi. Sleep tight.”

“Baik. Assalamualaikum, selamat malam.”

“Waalaikumsalam. Selamat malam awak.”

Telefon diletakkan di atas meja sisi. Mata dipejamkan. Terbayang wajah Qhashifa Zuniqa. Fikirannya menerawang lagi mengingat kejadian pagi tadi. Bibirnya mengukir senyum. Sungguh cantik gadis itu. Sungguh bersopan. Terlalu jauh beza dengan Camelia mahupun Natasha. Pakaian yang simple. Wajah yang bersih tanpa mekap tebal seinci seperti Camelia.Kecantikan yang dimiliki gadis itu sememangnya asli. Mata coklatnya yang bundar, kelihatan berkaca. Kulit yang putih gebu merona merah bila merasa malu. Bibir mungil yang sentiasa kelihatan basah. Rambut panjang mengurai. Memang manis. Sempurna. Tetapi kenapa sukar sangat untuk gadis itu memahami isi hati seorang lelaki bernama Syazril Zulfiqar. Tanpa sedar, Syazril Zulfiqar terlena bersama bayangan wajah manis itu.

Di atas katilnya, Qhashifa Zuniqa merenung telefon bimbitnya yang telah dimatikan taliannya tadi. Teringat semula perbualannya dengan Syazril Zulfiqar sebentar tadi. Betulkah lelaki setampan itu tidak punyai teman wanita? Seriuskah lelaki itu mengucapkan kata-katanya tadi? Terbayang wajah lelaki itu di ruang matanya. Tampan. Mata coklatnya bercahaya. Bibir yang merah, mungkin tidak dicemari asap rokok. Senyuman yang memikat. Mustahil tiada seorang gadispun yang terpikat dengan wajah setampan itu. Qhashifa Zuniqa memejamkan mata, cuba untuk melupakan lelaki yang telah mula mengisi hatinya itu.

Datuk Affendi menyusun langkahnya ke bilik. Langkahnya terhenti ketika melalui bilik anak gadis kesayangannya. Melalui pintu yang terbuka, kelihatan Qhashifa Zuniqa yang sudah lena di atas katil. Datuk Affendi masuk perlahan-lahan ke dalam bilik anak gadisnya itu. Telefon bimbit di dalam genggaman Qhashifa Zuniqa ditarik perlahan lalu diletakkan di atas meja Selimut ditarik meliputi sebahagian tubuh anak gadisnya itu. Perlahan Datuk Affendi meninggalkan bilik anaknya. Sebelum menutup pintu, tangannya sempat mencapai suis lampu yang berada di tepi dinding. Kelam.

0 comments: