BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, February 26, 2010

Luka 2

Jam di pergelangan tangan dikerling sekali lagi. Kemudian matanya beralih pula ke arah pintu bilik Encik Amri. Tugas sebagai setiausaha kepada Pengarah Syarikat yang sedang berkembang maju amat memerlukan komitmen yang tinggi darinya. Fatiha mengeluh perlahan. “Pukul berapa bos nak balik ni? Dah pukul enam dah ni. Kalau jalan sesak, alamat malamlah baru aku sampai rumah.”

Fatiha tekun menghadap skrin komputer di hadapannya sambil sesekali matanya menjeling ke arah bilik ketuanya itu. Jemarinya pantas menaip surat-surat yang diarahkan oleh ketuanya petang tadi. Pergerakan jarinya terhenti seketika apabila telinganya menangkap bunyi pintu terbuka. Pantas pandangan matanya dilarikan ke arah pintu bilik Encik Amri. Kelihatan ketuanya itu telah siap sedia menggalas beg laptop di bahu kanannya dan tangan kirinya memegang sebuah fail. Fatiha melemparkan senyum ketika pandangannya bertautan dengan ketuanya itu. Encik Amri turut tersenyum sambil melangkah ke arahnya.

“Tiha, saya nak balik ni. Fail ni saya bawa balik semak dekat rumah. Awak pula nak balik pukul berapa ni?” Fatiha mengangkat muka memandang ke arah jejaka yang sedang berdiri di sisi mejanya.

“Sekejap lagi Encik Amri. Ada satu surat lagi belum siap.” Balasnya sedikit gugup apabila pandangan mata ketuanya itu memanah tajam ke arah wajahnya. Merona merah wajahnya kerana keseganan.

“Oh! Kalau begitu saya pergi dululah. Jangan lupa kunci pintu nanti.” Encik Amri sempat menitip pesan sebelum berlalu meninggalkan Fatiha sendirian menghabiskan tugasannya.

“Baik Encik Amri.” Fatiha melemparkan senyum mengiringi langkah ketuanya itu. Encik Amri terus tersenyum walaupun dia tahu senyumannya itu tidak dapat dilihat oleh Fatiha, gadis yang telah mendapat tempat teratas di dalam hatinya semenjak kali pertama terpandang gadis itu.

“Assalamualaikum.” Salam yang dihulur dibalas Fatiha dengan suara yang perlahan. Matanya masih menuruti langkah ketuanya itu sehingga jejaka itu hilang dari pandangannya.

0 comments: