BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, May 12, 2009

Amboi! Cantiknya dia...

“Sin! Malam ni ada joget lambak kat kampung sebelah. Ada orang buat kenduri kahwin.” Kata Kamal sambil menepuk bahu Husin. Husin yang sedang minum di warung Haji Dollah itu merasa sedikit terkejut. Dia lalu memusingkan badan memandang kepada orang yang menepuk bahunya tadi.
“Oh! Engkau Mal. Aku ingatkan sapa tadi.” Rasa terkejutnya terus hilang sebaik terpandang wajah kawan karibnya itu. Husin dan Kamal telah berkawan semenjak mereka kecil lagi. Di mana ada Kamal di situlah juga Husin berada. Apa sahaja aktiviti mereka lakukan bersama. Orang kampung menggelarkan mereka ‘kembar siam’ kerana mereka sentiasa berdua.
“Joget lambak kat kampung sebelah? Rumah sape kenduri Mal?” Soal Husin lagi. Memang sudah menjadi kelaziman di kampung mereka mahupun di kampung sekitarnya untuk mengadakan joget lambak setiap kali majlis perkahwinan dilangsungkan. Ia bertujuan untuk memberikan hiburan kepada penduduk kampung yang bertungkus-lumus membantu tuan rumah melakukan kerja-kerja dari memasang khemah, memasak sehinggalah kerja-kerja pembersihan. Biasanya joget lambak akan diadakan dari petang hingga ke lewat malam.

Nak baca lagi....? Boleh dapatkan kompilasi cerita-cerita mistik ini yang bakal berada di pasaran.

0 comments: