BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, May 20, 2009

Pencuri Suruhan

"Bang! Abang ada ambil duit Yah tak? Kedengaran suara Mak Yah bertanya kepada suaminya. Sejak balik dari kedai tadi Mak Yah tertanya-tanya ke mana perginya sebahagian dari duit dua ratus ringgit pemberian anaknya yang disimpan di dalam dompetnya.
"Di mana awak simpan?" Ringkas saja Pak Din menjawab soalan Mak Yah.
"Di dalam dompet saya ni ha! Semalam Amin beri saya sebelum dia balik ke Kuala Lumpur. Dua ratus ringgit semuanya bang. Tadi waktu saya nak membayar di Kedai Eton, saya tengok duit dalam dompet saya cuma ada seratus ringgit je. Mana perginya lagi seratus ringgit?" Ulas Mak Yah panjang lebar.
"Awak dah cari betul-betul serata tempat? Manalah tau kalau-kalau terselit di celah-celah lipatan baju tu." Kata Pak Din."Dah bang. Dah puas saya cari, dalam bilik, kat dapur, dalam bilik air, semua tempat saya dah cari tapi tak jumpa pun." Ada nada sedih dalam suara Mak Yah. Duit seratus ringgit bagi orang kampung seperti Mak Yah memang besar nilainya. Lagikan pula ia.....


Akan datang.....

0 comments: