BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, May 12, 2009

Umairah

Semasa di sekolah menengah, setiap hari Umairah akan berulang alik ke sekolah menaiki bas sekolah menggunakan pas bulanan. Setiap jam enam pagi Umairah akan melintasi rumah Makcik Kiah untuk menunggu bas. Umairah suka menaiki bas paling awal kerana terdapat banyak tempat duduk kosong. Sekolah Umairah agak jauh, kalau terpaksa berdiri hingga sampai ke sekolah memang terasa letih. Ketika balik dari sekolah, bas yang Umairah naiki hanya akan menurunkan penumpang sehingga di simpang sahaja. Setiap hari Umairah terpaksa berjalan kaki dari simpang untuk balik ke rumah.
Setiap kali balik dari sekolah, Umairah tidak akan mengikuti jalan seperti yang dilaluinya di waktu pagi sebaliknya akan melintasi kedai Maniam, melalui kawasan belakang rumah arwah Pak Latif dan terus melintasi kawasan rumah Haji Ramli untuk sampai ke jalanraya.
Umairah suka menggunakan laluan tersebut kerana agak redup dan tidak berapa jauh untuk berjalan. Setiap hari apabila melalui jalan tersebut, Umairah akan dapat melihat Tok Ngah duduk mencangkung di tepi reban ayam yang terletak di belakang rumah Haji Ramli. Tok Ngah yang merupakan bapa kepada Haji Ramli memang telah lama tinggal bersama Haji Ramli di rumah tersebut. Tok Ngah yang telah berumur hampir sembilan puluh tahun masih kelihatan sihat dan cergas.

Dapatkan sambungannya...... akan datang.....

0 comments: