BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, May 23, 2009

Penunggu Tasik

Malam kian larut. Bayu dingin berhembus menyegarkan. Air tasik yang tenang berkilau disinar panahan cahaya rembulan yang kelihatan seolah tergantung di dada langit. Hujung joran pancing yang dipacakkan di pinggir tasik sesekali bergetar lembut. Mungkin itu tanda umpan sedang dijamah ikan yang lalu atau mungkin juga dilanggar arus air di dasar tasik yang tak setenang di permukaannya.

Di tebing tasik kelihatan dua susuk tubuh sedang duduk bersebelahan unggun api yang nyalaannya malu-malu seperti gadis sunti kampung sedang dirisik bakal mertua. Sesekali terdengar bunyi desingan nyamuk yang diikuti bunyi tamparan yang entah mengenai sasaran ataupun tidak. Unggas rimba bersahutan melagukan irama alam tak ubah seperti sebuah orkestra yang mengiringi nyanyian penyanyi terkenal di Istana Budaya.

Kepulan asap rokok dihembus dari rongga mulut sang pemancing yang setia menunggu umpannya diragut mangsa. Berligar-ligar seketika di udara dan kemudian hilang dibawa angin yang berlalu. Bagi sang pemancing, rokok merupakan teman setia. Berguna sebagai ubat menghilangkan bosan menunggu rezeki untuk dibawa pulang tersangkut di mata kail.

“Dah dua jam kita kat sini Man. Seekor ikan pun kita tak dapat lagi ni. Jangankan direntap, disentuh pun tidak umpan kita.” Khairul bersuara perlahan memecah keheningan malam yang kian merangkak ke pagi.

“Sabarlah. Mana tahu kejap lagi ikan besar.........

0 comments: