BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, May 22, 2009

Talapia Bakar Air Asam

Cuaca petang yang damai, angin meniup lembut dedaunan pohon renek yang tumbuh merimbun di pinggir lombong yang terbiar. Airnya yang tenang kebiruan hasil reflek langit yang membiru menggamit jiwa pemancing yang datang. Bagi Amir sekeluarga, kalau terasa ingin makan daging ikan air tawar, ke lombong tinggal inilah tempat tujuannya. Sudah bertahun Amir memancing di sini, tidak pernah sekalipun Amir mengalami sesuatu perkara yang pelik.
Tengahari tadi, Yazid, anak kesayangan Amir menyatakan lagi hasratnya hendak makan ikan talapia bakar bercicahkan air asam. Sudah beberapa kali juga hasratnya itu sampai ke pengetahuan Amir tapi belum juga dia berkesempatan menunaikannya. Bebanan kerja yang dipikulnya sejak akhir-akhir ini membataskan kesempatannya bersama keluarga.
“Ayah, Zid nak makan talapia bakar. Cicah dengan air asam. Ermmmm... sedapnya ayah.” Amir memandang anak kesayangannya yang sedang menggayakan aksi seperti sedang makan makanan yang sangat enak. Amir tersenyum melihat keletah anaknya itu. Selama ini tak pernah dia menghampakan permintaan Yazid, tak pernah sekalipun dia manyatakan tidak kepada anaknya itu. Seboleh-bolehnya dia cuba memenuhi segala kemahuan satu-satunya anak tunggalnya itu walau sesukar mana sekalipun. Itulah satu-satunya anak yang dilahirkan setelah bertahun-tahun mendirikan rumahtangga dengan Munirah, isteri yang dicintainya.
“Maafkan ayah ye Zid. Dah lama Zid minta nak makan talapia bakar tu tapi ayah tak tunaikan permintaan Zid. Ayah sibuk sangat. Tapi tak apa. Hari ni ayah bawa Zid pergi memancing. Kalau ada rezeki Zid, dapatlah kita makan talapia bakar malam ni.” Yazid yang tekun mendengar kata-kata ayahnya itu tersengih kegembiraan.
“Yeah! Ayah nak bawa Yazid memancing. Mak! Mak! Ayah nak bawa Yazid memancing.” Yazid bersorak kegembiraan sambil berlari-lari anak ke arah ibunya. Munirah yang sedang asyik menonton berita di television lantas berpaling. Seketika dipandangnya anak tunggalnya yang sedang bersorak kegembiraan lalu tersenyum.“Abang nak bawa anak kita mancing di mana bang?” Munirah melontarkan soalan sambil memandang.......



satu lagi koleksi yang akan dimuatkan dalam kompilasi yang akan hadir menjengah pasaran......

0 comments: